Тэма: “Князёўна з трыма імёнамі”
Мэты: пашырыць веды вучняў пра палачанку Рагнеду, пра надзей мінулага; пазнеёміць з празаічныммастацкім апісаннем жыццёвага лёсу княгіні; развіваць вусную маналагічную мову вучняў пра адказах на пытанні і ўменне рабіць выставы; зацікавіць вучняў героямі і падзеямі, апісанымі ў творы; выхоўваць пачуццё гонару за слаўнае мінулае краіны.
Абсталяванне: партрэт Рагнеды, карта Беларусі Х-ХІ ст, на дошцы запісаны эпіграф:
Вазьмі ў звычай, сын герояў і багоў,
Не пагардаць святым сваім мінулым,
А заслужыць яшчэ, і вартым быць яго!
У. Караткевіч
Тэхналогія развіцця крытычнага мыслення
Змест урока
І арганізацыйны момант
ІІ Уступнае слова настаўніка
-на гэтым уроку мы здзейснім завочнае падарожжа ў Х ст.
-Беларусь –дзяржава ў цэнтры Еўропы. Яе тэрыторыя- 207,6 тыс. км2
-Шмат было войнаў, шмат выпрабаванняў выпала на лёс нашай краіны, але народ захаваў сваю мову , культуру, звычаі, традыцыі, гісторыю.
Працуем не ўроку ў групах па тэхналогіі развіця крытычнага мыслення. Гэта значыць вы маеце права выказваць свае думкі і не баяцца памыліцца, рабіць самастойныя вывады.
1. Вызаў.
У групах у канвертах заданне: са слоў скласці сказы( чытаюць)
1гр: Полацк- самы старажытны горад
2 гр: Рагнеда – дачка полацкага князя Рагвалода
3 гр: Князь Уладзімір змяніў жыццё Рагнеды.
Такім чынам:
Пра каго будзем сёння гаварыць?
Звяраем з тэмай, запісанай на дошцы.
2.Асэнсаванне зместу
І Паведамленне вучняў пра полацкае княства і Рагнеду.
ІІ Праца ў групах метадам інсерт(маркіроўка тэксту)
-аналітыка-рэфлексійнае чытанне
+знаёмая інфармацыя
- інфармацыя вызывае сумленне
! новая інфармацыя
? інфармацыя зацікавіла, ёсць пытанні.
(настаўнік чытае тэкст, а вучні маркіруюць тэкст)
Абмеркаванне
- Што вас зацікавіла?
- Зачытайце, які час адлюстраваны ў творы.
- Хто такі Рагвалод?
- З чыёй асобай звязаны асноўныя падзеі ў творы? (кн. Уладзімір)
- Зачытайце, як характарызуе аўтар Рагнеду?
- Ці з-за прыгажосці сваталіся да яе?
- Чаму адмовіла кн. Уладзіміру? Што значаць яе словы: “ Не хачу разуць сына рабыні.”
- Чаму змянілася імя Рагнеды на Гарыславу?
- Чаму яна вырашыла забіць мужа?
10. Хто ўратаваў яе жыццё? Як апынулася на Радзіме?
11.Чаму зноў змяніла імя на Анастасію?
12. А вы ведаеце значэнне сваіх імён? ( называюць)
13. А што абазначаюць імёны Рагнеда (ад Рагвалода)
Гарыслава (гары слава)
Анастасія ( вяртанне да жыцця)
14. Сімвалам чаго з’яўляецца імя Рагнеда?( свабоды, мужасці, любові да норода, гордасці)
Фіз.хвілінка
У сшытках: запішыце імёны Рагнеда, Гарыслава, Анастасія тым колерам, які, на вашу думку падыходзіць да пэўнага імя з гэтых трох.
-Потым падбярыце эпітэты да гэтых імёнаў
Рагнеда прыгожая
Гарыслава разгневаная
Анастасія разумная
сталая
светлая
непакорная
-Чаму выбралі іменна такі колер для імені?
-Чытаюць, як размеркавалі эпітэты.
Заданне для груп:
“Мастакі”( ( намаляваць слоўны партрэт Рагнеды)
“Моваведы” ( у тэксце знайсці ўстарэлыя словы іі растлумвчыць іх значэнне)
“Гісторыкі” (аднавіць гісторыю жыцця Рагнеды, запоўніць кластэр)
(Партрэт на фарзацы падручніка), (устарэлыя словы- крывічы, ворагі, ложа, баяры), кластэр:
Вывад: зварот да эпіграфа:
-Ці трэба ведаць гісторыю свайго краю?
-Якімі трэба расці і для чаго трэба захоўваць мінулае краіны і людзей?
Дамашняе заданне: с 222-223 (выр. Чытаць верш “Рагнеда”),
Каменціраванне адзнак за ўрок.
Рэфлексія
(На партах карткі з пытаннямі, а вучні выбіраюць пытанне і адказваюць на яго)