План-канспект урока геаграфіі ў 6 класе.
Тэма: “Паверхневыя воды. Рэкі”.
Мэта: пашырыць веды аб рацэ і частках ракі, вывучыць элементы рачной даліны; сфарміраваць новыя паняцці і тэрміны “пойма”, “рачная даліна”, “рэчышча ракі”, “рачная сістэма”, “басейн ракі”, “водападзел”.
Задачы ўрока:
Навучыць вызначаць левы і правы берагі, прытокі левыя і правыя, вызначаць тэрыторыю рачных басейнаў, знаходзіць водападзелы рэк.
Развівацьуменнепрацаваць з геаграфічнайкартай.
Выхоўвацьберажлівыяадносіны да прыроды.Паказаць прыгажосць навакольнага свету.
Абсталяванне: ПК, мультымедыйныпраектар, прэзентацыя, атласы, падручнік, сшытак, насценнаяфізічная карта.
Тып урока: камбінаваны.
Ход урока:
I. Арганізацыйнымомант:
Добры дзень. Я рада вас усіхбачыць на ўроку! Сядайце. Праверкагатоўнасцівучняў да ўрока (наяўнасцьсшыткі, падручніка, дзённіка).
II. Актуалізацыя ведаў. Вуснаягутарка (франтальная).
1.Дать вызначэннепаняццю «падземныя воды».
2.Завяршыце сказ.
Падземныя воды ўтвараюцца шляхам прасочвання ... (атмасферныхападкаў) і назапашваннеіх на ... (глыбіні).
Падземныя воды першага ад паверхніпастаяннагаваданоснагагарызонтуназываюцца ... (грунтавымі).
Падземныя воды, якіязалягаюцьпаміжводатрывалымпластамі, называюцца ... (межпластовые).
3. А зараз я вам буду называць пароду, а вы павінныадказаць: ціз'яўляеццаянаводапранікальнайабоводатрывалай?
Пясок, граніт, гліна, жвір.
слайд 3
4. Я вам зачытваюхарактарыстыку вод, а вы вызначаеце: грунтавыягэта воды ціміжпластавыя?
* Залягаюць на водатрывалым пласце, зверху іх не перакрытыя суцэльным водапранікальнай пластом.
* Могуць быць напорных і безнапорных.
* Ніколі не валодаюць напорам.
* Залягаюць паміж двума водатрывалымі пластамі.
* Іх узровень практычна сталы.
* Распаўсюджаныя паўсюдна.
* Узровень змяняецца па сезонах года (павышаецца пры раставанні снегу і выпадзенні дажджоў).
слайд 4
А цяпер я з вамі правяду гульню на ўважлівасць. Што з таго што я назаву, з'яўляецца часткай Сусветнага акіяна, а што з'яўляецца часткай вод сушы? Калі названае слова з'яўляецца часткай Сусветнага акіяна, то вы, павінны падняць рукі ўверх. Калі названае слова з'яўляецца часткай вод сушы, то вы, застаецеся на сваіх месцах і рукі не падымаеце.
Рака, заліў, возера, ручай, вадасховішча сажалка, мора, акіян, вадаспад, балота, горны ледавік, падземныя воды, рачны канал, крыніца, крыніца.
III. Вывучэнне новага матэрыялу.
Вада - цудоўны дар прыроды!
Яна вакол, куды ты не зірні:
У снезе, у балотах, ледавіках, азёрах,
І б'е ключом на дне ракі.
Сёння мы разгледзім чарговы выгляд вод сушы - павярхоўныя вады.
слайд 5
Тэму нашага сённяшняга ўрока вы даведаецеся, адгадаўшы наступную загадку:
Узімку хаваецца, вясной з'яўляецца, летам весяліцца, восенню спаць кладзецца (рака). + Загадкі ў прэзентацыі
слайд 6
Як вы ўжо здагадаліся, на сённяшнім ўроку гаворка пойдзе пра рэкі і іх частках. Таму мэта нашага ўрока - пашырыць веды аб рацэ і частках ракі, вывучыць элементы рачной даліны. Нам сёння трэба будзе пазнаёміцца з новымі паняццямі і тэрмінамі, такімі як «пойма», «рачная даліна», «рэчышча ракі», «рачная сістэма», «басейн ракі», «водападзел». Таксама будзем вучыцца апісваць ракі па геаграфічнай карце. На ўроку нам трэба выканаць вялікі аб'ём працы.
слайды 7,8
А што вы ведаеце пра рэкі? (Адказы дзяцей)
Ракі пакрываюць зямны шар блакітны павуціннем. Яны гуляюць у жыцці чалавека вялікую ролю. Па іх берагах ўзнікалі горада, гэта былі асноўныя шляхі зносін, усё жыццё чалавека была звязана з рэкамі. Ракі кармілі і паілі людзей. Яны былі перашкодай ад ворагаў. Людзі не толькі выкарыстоўвалі ракі, але і малявалі іх на карцінах. Гэта такія мастакі як Левітан І.І. «Вялікая вада», Белянин А.М. «Рака» Любілі ракі і паэты, пісьменнікі, фатографы. Перад намі на слайдзе малюнак рэк на карцінах і фотаздымках.
Па якіх прыкметах вы вызначаеце, што перад вамі рака, а не балота ці возера?
(Адказы дзяцей)
слайд 9
Выкарыстоўваючы ўсе прыкметы ракі, давайце паспрабуем адказаць на пытанне: што такое рака? Вылучым ключавыя словы ў вызначэнне:
Рака - гэта прыродны водны струмень, працякаючая ў выпрацаваным ім паглыбленні - рэчышчы. Падземныя воды і атмасферныя ападкі сілкуюць ракі.
Карыстаючыся матэрыялам параграфа, знайдзіце адказы на пытанні:
-Як называецца паглыбленне, у якім цячэ рака?
- Як называецца частка дна рачной даліны, падпальваюць падчас разліву ракі?
слайд 10
Звычайна рэчышча знаходзіцца на дне больш шырокага паніжэння ў рэльефе. Яно называецца рачной далінай, у будынку якой вылучаюцца само рэчышча ракі і пойму. Пойма - ніжняя частка рачной даліны, рэгулярна заліваюць у разводдзе.
Праблемнае пытанне: Чаму ракі цякуць?
- Як правіла, рэкі цякуць пастаянна, але сустракаюцца і часова пересыхаючыя. Аднак кожная рака дзе-то пачынаецца. Як называецца тое месца, дзе рака бярэ свой пачатак?
- Што можа быць вытокам ракі, мы даведаемся, адгадаўшы наступныя загадкі:
1.Вот адсюль, менавіта адсюль,
З глыбінь лясной крыніцы
Выбягае блакітнае цуд -
Руская вялікая рака.
Дзе бярэ свой пачатак рака Волга? (З крыніцы)
2.Местные жыхары склалі такую прымаўку пра Байкале: «Колькі яму ні прыносяць багаццяў сыны, вядзе да галечы дачка старога». Як растлумачыць гэтую прымаўку?
(У Байкал упадае 336 рэк і раўчукоў, а выцякае толькі адна рака - Ангара). Такім чынам, рака можа браць пачатак з ... (азёры)
3.Где чараўнік-туман белы заслону выткаў,
У снежных Круча Саян ён пачатак ўзяў.
Цеснавата парой Енісеі між гор,
Нібы конь малады, рвецца ён на прастору.
Рака бярэ пачатак у ... (у гарах)
слайд 11
Цячэ рака далей, а ў яе ўпадаюць ўсё новыя і новыя рэчкі. Наша рака становіцца ўсё шырэй і глыбей. І ў галоўнай ракі з'яўляюцца прытокі.
слайд 12
Рака - даволі складаная сістэма. У яе ёсць сваё будынак. Зараз мы з вамі ў сшытку накрэсліць схему «Рака і яе часткі».
слайд 13,14
Месца, дзе рака бярэ пачатак - называецца вытокам ракі.
Месца ўпадзення ракі ў мора, возера, іншую раку называецца вусцем ракі. Існуюць розныя віды вусцяў.
Дэльта - пашыранае вусце ракі, утворанае рачнымі наносама і тое, якое мае форму трохвугольніка.
Эстуарыях - аднарукаўнае лейкападобнае вусце, якое пашыраецца ў бок мора.
Адкрыйце ў атласах фізічную карту паўшар'яў. Прывядзіце прыклады рэк, якія маюць вусце ў выглядзе дэльты або эстуарыі.
Вусце: Дэльта - Лена, Волга, Місісіпі;
Эстуарыі - Енісей, Амур, Амазонка.
слайд 15
V.Фізкультхвілінка.
А зараз мы адпачнем,
Разам глыбока ўздыхнем.
Рукі ў бакі, наперад.
Мы на рэчцы. Сонца паліць.
Пабяжым хутчэй у раку,
Акунемся, Паплывём.
Ах, якая любата,
Але і меру трэба ведаць.
Вернемся на ўрок і разам пагуляем.
слайд 16
Гульня «Адгадай і знайдзі»
1. Знайдзіце на фізічнай карце раку, якая носіць жаночае імя, і назавіце яе прытокі. (Лена, прытокі: Алдан і Вілюі)
2. Што азначае прыказка: «Рака Ака - Волгі правая рука?». А які прыток у Волгі левы? (Кама)
-Як вызначыць, правы гэта прыток ці левы?
Каб даведацца, правы ці левы прыток, трэба ўстаць тварам да вусця ракі (уніз па цячэнні). Калі рака ўпадае справа - гэта правы прыток, злева - левы.
Выснову: галоўная рака з усімі прытокамі ўтварае рачную сістэму.
слайд 17
У кожнай рачной сістэме вылучаюць галоўную раку і яе прытокі. Ад галоўнай ракі і атрымліваюць сваю назву рачныя сістэмы (напрыклад, самая буйная рачная сістэма Амазонкі). Відавочна, што рачная сістэма месціцца на пэўнай тэрыторыі. Менавіта з гэтай тэрыторыі паверхневыя і падземныя воды сцякаюць ў галоўную раку.
-Падумаў і скажыце мне, калі ласка, як вы думаеце:
* Што такое рачны басейн?
Басейн ракі - плошча, з якой рака збірае ваду.
* Чым адрозніваецца рачны басейн ад рачной сістэмы?
У рачной сістэме галоўнай характарыстыкай з'яўляецца даўжыня кіраўніком ракі (км), а ў басейне - плошча, якую ён займае (км²).
Усе рачныя сістэмы маюць басейны. Мяжу паміж гэтымі басейнамі называюць водападзелам.
-Я вам малюю на дошцы дзве схемы рачных сістэм, а вы абазначаўся рачныя басейны і лінію водападзелу.
(Малюнак на дошцы)
слайд 18
Давайце падумаем паніжэння або павышэнні ў рэльефе адпавядае рачная даліна?
Паніжэння ў рэльефе.
Паніжэння або павышэнні ў рэльефе адпавядае рачны басейн?
Паніжэння ў рэльефе.
Паніжэння або павышэнні ў рэльефе адпавядае рачной водападзел?
Павышэнню ў рэльефе.
Адкуль жа ў раку паступае вада, як вы думаеце?
З крыніц, ападкаў, леднікоў.
слайды 19-21
Гульня «Я - рака»
Прыклад: Я - рака Волга, ўпадаю ў Каспійскае мора.
1. Я - рака Амазонка, ўпадаю ... (у Атлантычны акіян)
2. Я - рака Ніл, ўпадаю ... (у Міжземнае мора)
3. Я - рака Ганг, ўпадаю ... (Бенгальскі заліў)
4. Я - рака Місісіпі, ўпадаю ... (Мексіканскі заліў)
Месца ўпадзення ракі ў мора, возера ці іншую раку называюць вусцем.
-Хлопчыкі і дзяўчынкі, дык чаму рэкі цякуць? (Выток знаходзіцца вышэй, чым вусце)
слайд 22
VI.Замацаванне матэрыяла.
Франтальная гутарка.
Пытанні і заданні:
1. Што такое рака?
2. Якія часткі ёсць каля ракі?
3. Што такое рачная сістэма?
4. Калі рака з'яўляецца прытокам?
5. Якія прытокі бываюць каля ракі?
6. Што такое рачны басейн?
7. Што такое водападзел?
8. Што такое рэчышча ракі?
Як правільна паказваць раку на карце? Што трэба казаць?
слайд 23
Рака Енісей бярэ пачатак ва Усходнім Саяне. Цячэ з поўдня на поўнач. Прымае левыя прытокі: Ангару, Ніжнюю і Падкаменнай Тунгускі, ўпадае ў Карскае мора Паўночнага Ледавітага акіяна.
Рака Пячора - самастойна. Рака Пячора бярэ пачатак у Уральскіх гарах. Цячэ з поўдня на поўнач. Прымае левы прыток Уса, ўпадае ў Баранцавым мора Паўночнага Ледавітага акіяна.
9. Паказаць найбуйнейшыя рэкі свету па даўжыні і плошчы басейна.
Разгадаць крыжаванка, па вертыкалі павінна атрымацца слова, якое вызначыла тэму нашага ўрока (вучні выконваюць заданне ў дадатку 1).
Па гарызанталі:
1. Паглыбленне на дне ракі, па якім цячэ вада?
2. Месца ўпадзення ракі ў возера, мора?
3. Як называецца рэчка, якая ўпадае ў галоўную раку?
4. Участак зямной паверхні, з якога ўся вада сцякае ў раку?
Якое ж слова атрымалася?
VII. Падвядзенне вынікаў.
На ўроку мы з вамі вывучылі новыя паняцці і тэрміны «рака», «пойма», «рачная даліна», «рэчышча ракі», «рачная сістэма», «басейн ракі», «водападзел». Навучыліся апісваць ракі па плане.
слайд 24
А зараз давайце падумаем і адкажам на пытанне:
- У чым значэнне рэк? (Ловяць рыбу, развіта суднаходства, энергія падаючай вады выкарыстоўваецца для будаўніцтва ГЭС, зона адпачынку людзей, па берагах рэк заўсёды пасяляліся людзі і г.д.)
Ацэньванне вучняў. Падвядзенне вынікаў работы вучняў на ўроку.
слайд 25
VIII. Рэфлексія.
Я даведаўся:
Я быў здзіўлены:
Я адкрыў для сябе:
Я яшчэ раз пераканаўся:
Я прыйшоў да высновы:
Я ўсё ж не зразумеў:
IX. Дамашняе заданне.
слайд 26,27
Параграф 24 чытаць + вусна адказаць на пытанні ў канцы параграфа.
І завяршыць наш ўрок хачу словамі паэта Эдзі Сямёнаўны Агняцвет:
Хай на Зямлі не паміраюць рэкі,
Хай бокам абыходзіць іх бяда.
Хай чыстай застаецца ў іх навекі
Сцюдзёная і смачная вада.
Усім дзякуй за ўрок!
раскрыть » / « свернуть