Паўловіч В.А. Беларуская мова, 6 клас
РОД НАЗОЎНІКАЎ
Мэты і задачы:
- спрыяць узнаўленню ведаў вучняў прапастаянную марфалагічную прымету родуназоўнікаў;
- пазнаёміць з асаблівасцяміўжывання ў маўленніназоўнікаўмужчынскага роду, якіяабазначаюцьасобмужчынскага і жаночага полу;
- дапамагчы вучням асэнсаваць, што ў беларускай і рускай мовах род некаторых назоўнікаў не супадае;
- фарміравацьуменнівызначаць род назоўнікаў, арыентуючыся на семантычныя і марфалагічныяпаказчыкі;
- развівацьнавыківыкарыстання у вусным і пісьмовыммаўленніназоўнікі, прывызначэнні роду якіхнярэдкадапускаюццапарушэннінормаўлітаратурнаймовы;
- выхоўвацьзвязнае маўленне вучняў.
Абсталяванне: рабочыя лісты з заданнямі, беларуска-рускі слоўнік; ЛСМ па тэме “Назоўнік”; рабочы сшытак для 6 класа; канверты з назоўнікамі; зорачкі за адказы; аўдыязапіс “Гаворка беларуская” ў выкананні гурта “Бяседа”.
ХОД УРОКА
- Арганізацыйнымомант
– Добры дзень! Я рада вітаць вас сённянаўроку. Думаю, вы згадзіцесяса мной, што добры настрой на працу – гэтапалова справы.
Зараз ты правер, дружок,
Ці гатоў пачаць урок.
Будзем дружна працаваць,
Будзем веды набываць.
Жадаю вялікіх поспехаў усім нам!
- Праверкадамашнягазадання. §27, пр.169.
1) Актуалізацыя апорных ведаў.Н.: – Чарговы раз мы звяртаемся да часцінымовы “Назоўнік”. Давайце ўспомнім, штонам вядома па тэме?“Аўкцыён ведаў” (за правільны адказ – зорка)
“Закончы выраз”:
1. Назоўнік – самастойная часціна мовы, якая …
2. Пачатковая форма назоўніка – гэта …
3. Назоўнік мае граматычныя катэгорыі ….
4. Назоўнік у сказе выконвае сінтаксічную ролю ……
- Назоўнікі, якія пішам з вялікай літары, называем …
6. Агульныя назоўнікі – гэта …
7. Канкрэтныя назоўнікі спалучаюцца са словамі …
8. Смех, жаль, радасць, нястача – гэта назоўнікі …
9. Назоўнікі, якія абазначаюць мноства прадметаў як адно цэлае, называюцца …
10. Рэчыўныя назоўнікі – гэта …
11. Назоўнікі, якія адказваюць на пытанне хто?, называюцца …
12. Назоўнікі, якія адказваюць на пытанне што?, называюцца …
(прыводзяць прыклады)
2)Практыкаванне 169 (праверка)
- Тлумачэнненовагаматэрыялу
Матывацыйны этап:
Н.:– Сёння на ўроку мы прадоўжым вывучаць назоўнік як часціну мовы, папоўнім скарбонку ведаў новай інфармацыяй і адновім у памяці раней набытыя звесткі.
– Такая катэгорыя, як род назоўніка, вядома вам яшчэ з пачатковай школы. Давайце разам успомнім, што нам вядома.
(род назоўнікаў: м.р., ж.р., н.р. – прыклады)
– Як трэба вызначаць род назоўнікаў? Якіясловы мы павіннывыкарыстоўваць?
Пр. 177 (па ўмове).
Пр. 178 (па ўмове).
Н.: - Вызначце род назоўнікаў соня, плакса, задавака, забіяка? Аказваецца, у мове ёсць яшчэ адзін род – агульны. І пра яго мы таксама даведаемся сёння на ўроку.
С. 84 (тэорыя падручніка)
ЛСМ па тэме “Назоўнік” (дапрацоўваем адну каардынату – род назоўнікаў: м.р., ж.р., н.р., агульны род.)
Фізкультхвілінка:
Н.: Я буду чытаць вам сцвярджэнні, якія могуць быць правільнымі ці памылковымі. Калі вы згодны са сказаным, папляскайце ў далоні, калі не – прысядзьце.
1. Слова “вугаль” м.р. (пляскаюць у далоні)
2. Слова “восень” н.р. (прысядаюць) - ж.р.
3. Слове “воблака” н.р. (пляскаюць ў далоні)
4. Слов “абавязак” м.р. (пляскаюць ў далоні)
5. Слова “сабака” ж.р. (прысядаюць) – м.р.
6. Слова “брыво” м.р. (прысядаюць) - н.р.
7. Слова “жыццё” н.р. (пляскаюць у далоні)
8. У слове “вучэнне” пішам дзве літары нн. (пляскаюць).
9. Слова “цень” ж.р. (прысядаюць) - м.р.
10. Слова “дзверы” ж.р. (прысядаюць) - мн.лік, род не вызн.
11. Слова “ўважлівасць” ж.р. (пляскаюць у далоні).
- Замацаванневывучанагаматэрыялу
А)Пр. 179 (па ўмове), с. 84.
Пр. 180 (пераклад), с. 84.
Жывапіс
Жывапіс – гэта стварэнне мастацкіх карцін фарбамі. Гэта вельмі старажытнае мастацтва. Там, дзе жылі першабытныя людзі, можна знайсці выявы жывёл. На іх людзі палявалі. Першыя фарбы людзі атрымлівалі з раслін і мінералаў.
Пр. 181 (па ўмове), с. 85.
“Лексічная хвілінка”
Пераклад словазлучэнняў з рускай мовы:
Аккуратная запись, горькая полынь, долгая тень, золотая медаль, каменный уголь, молодой жеребенок, неправильная дробь, новая шинель, пейзажная живопись, солнечный день, стройный тополь, черная пыль, широкая степь.
(акуратны запіс, горкі палын, доўгі цень, залаты медаль, каменны вугаль, маладое жарабя, неправільны дроб, новы шынель, пейзажны жывапіс, сонечны дзень, стройная таполя, чорны пыл, шырокі стэп)
Рабочы сшытак па беларускай мове, 6 клас.
С. 21 – 23, пр.20 – 22 (па ўмове);
Пр. 23 (па ўмове) – на адзнаку.
Арфаграфічная хвілінка:
Вахта – вахцёр, білет – білецёр, мантаж – манцёр, экспарт – экспарцёр, валанцёр, каскадзёр, кампосцер, транспарцёр;
Індыя - індыец, (але – індзеец), Ірландыя - ірландзец, Візантыя - візантыец, Галандыя - галандзец, студыец, партыец.
1) Гучыць аўдыязапіс песні “Гаворка беларуская”. Выпісаць назоўнікі, размеркаваўшы іх па групах.
Ж.р. м.р. н.р. не вызначаецца:
Мова, зямля, голас, час, дзяцінства, песні, гадамі,
мелодыя, гаворка, дзед, прадзед, дзён, нашчадкам.
страта, праклён.
2) Размяркуйце назоўнікі па групах у залежнасці ад родавай прыналежнасці.Па варыянтах: В-І – ж.р., В – ІІ – м.р., В-ІІІ – н.р., В-ІV – род не вызначаецца.
Цюль, вермішэль, Егіпет, паездка, вогнішча, валяр'ян, грошы, дзяржава, пажарышча, Венера, прэм'ер, Баранавічы, духі, кава, імя, Арктыка, капуста, племя, паселішча, смеласць.
(ж.р.:паездка, дзяржава, Венера, кава, Арктыка, капуста, смеласць; м.р.: цюль, вермішэль, Егіпет, валяр'ян, прэм'ер; н.р.: вогнішча, пажарышча, імя, племя, паселішча; мн.лік: грошы, Баранавічы, духі ).
3) Заданне . Вызначце радок, у якім дапушчаны памылкі ў вызначэнні роду назоўнікаў
1.Працоўны мазоль, залаты медаль, белая гусь. 2.Вялікая цень, салдацкая шынэль, моцная боль. 3.Аўстралійскі кенгуру, гасцінны Баку, паўнаводны Ніл. 4.Вядомы МАЗ, курортны Сочы, глыбокае метро.
4)Заданне. Праскланяць назоўнікі дзяўчынка плакса і хлопчык плакса – В-І, дзяўчынка соня і хлопчык соня - В-ІІ.
(Н. дзяўчынка плакса, хлопчык плакса,
Р. –кі -сы, -ка -сы,
Д. –цы -се, -ку -су,
В. –ку -су, -ка -су,
Т. –кай -сай, -кам -сам,
М. –цы -се, -ку -су) .
5) Заданне . Падкрэсліце ў сказе назоўнікі і вызначце іх род.
Чалавек без сям’і, што птушка без крылаў. Сэрца маці лепш за ўсё грэе. Дарагая тая хатка, дзе радзіла мяне матка.
6)Гульня “Карэктар”. Выправіць памылкі і запісаць правільны варыянт.
Цешыцца з дзіцяці, падалі праменні, пейзажная жывапіс, балючы мазоль, вялікаяболь,выбачаць сяброўку, тонкае сцябло, ісці за ягадамі, старая ватоўка, няўпэўненая поступ, грубы шоў, новы камод, залатая медаль, моцны гар, вялікі спрыт.
7) Знайдзіце «чацвёртае лішняе». 3 названымі словамі складзіце словазлучэнні.
1) Цюль, сабака, стэп, рунь; 2) кішэня, квецень, шампунь, вуаль; 3) палын, шынель, подпіс, шэрань.
8) Вызначце радок, у якім дапушчаны памылкі ў вызначэнні роду назоўнікаў
1.Працоўны мазоль, залаты медаль, белая гусь. 2.Вялікая цень, салдацкая шынэль, моцная боль. 3.Аўстралійскі кенгуру, гасцінны Баку, паўнаводны Ніл. 4.Вядомы МАЗ, курортны Сочы, глыбокае метро.
9)Заданне “Перакладчык”.Перакладзіце на беларускуюмовудадзеныяназоўнікі. Вызначцеіх род.
Вышивка (___) – ________________ (____); (вышыўка, вышыванне)
Боль (_____) – __________________ (____);
Государство (____) – ____________ (____);
Ребёнок (____) – ________________ (____);
Полотенце (____) – ______________ (____); (ручнік)
Василёк (____) – ________________ (____); (васілёк, валошка)
Любовь (___) – _________________ (____). (любоў, каханне)
10)Заданне. Вызначыць сінтаксічную ролю назоўнікаў у сказах.
Чалавек – основа жыцця на зямлi, аснова сям’i. Сiмвалам чалавека з’яўляецца зорка. “Нарадзiўся чалавек – на небе з’явiлася яго зорка. Добрычалавек – яго зорка гарыць ярка”, – кажуцьлюдзi.
11) Гульня “Дапамажы назоўніку”. Клас дзеліцца на тры групы. Кожнай групе даецца канверт з выявамі дзяўчынкі – ж.р., хлопчыка – м.р., дзіцяці – н.р., у кішэнях якіх многа слоў (прамавугольнікаў са словамі). Неабходна пакінуць тыя, якія адпавядаюць роду назоўніка, а астатнія перадаць іншым групам.
12) Заданне “Адным словам ”:
1) Дзіця каровы - … (цяля); 2) Дзіця кабылы - … (жарабя);
3) Дзіця авечкі - … (ягня); 4) Дзіця казы - … (казляня);
5) Дзіця свінні - … (парася); 6) Дзіця сабакі - … (шчаня);
7) Дзіця катка - … (кацяня); 8) Дзіця гусі - … (гусяня);
9) Дзіця куры - … (кураня); 10) Дзіця птушкі - … (птушаня);
11)Дзіця голуба - … (галубяня); 12) Дзіця страуса - … (страусяня);
13) Дзіця індыка - … (індычаня); 14) Дзіця жабы - … (жабяня);
15) Дзіця вожыка - … (важаня); 16) Дзіця вавёркі - … (ваверчаня);
17) Дзіця мышы - … (мышаня); 18) Дзіця воўка - … (ваўчаня);
19) Дзіця льва - … (ільвяня); 20) Дзіця качкі - … (качаня).
V. Падагульненневывучанагаматэрыялу (рэфлексія).
Пытанні:
– Якая інфармацыяаказалася для вас новай?
– Якіматэрыял вы ўжоведалі?
– Як вызначыць род назоўнікаў?
- Калі род назоўнікаў не вызначаецца?
– Цізаўсёдысупадае род назоўнікаў у рускай і беларускаймове?
VІ.Дамашняезаданне
§14, 15, пр. 89.
VІІ.Падвядзенневынікаў урока (падлік зорак), іх каментарый.
Агульнаяацэнкапрацыкласанаўроку. Выстаўленне і каменціраванне адзнак вучням.
VІІІ. Рэфлексія. Пакідаючы клас, вучні на дошцы замацоўваюць смайлікі адпаведна настрою.
Несупадзенне роду назоўнікаў у беларускай і рускай мовах
Беларускаямова
|
Род
|
Рускаямова
|
Род
|
абавязак
|
м.
|
обязанность
|
ж.
|
абаранак
|
м.
|
баранка
|
ж.
|
адсутнасць
|
ж.
|
отсутствие
|
ср.
|
адценне
|
н.
|
оттенок
|
м.
|
апенька
|
ж.
|
опёнок
|
м.
|
ахапак
|
м.
|
охапка
|
ж.
|
бацвінне
|
н.
|
ботва
|
ж.
|
боль
|
м.
|
боль
|
ж.
|
брыво
|
н.
|
бровь
|
ж.
|
будучыня
|
ж.
|
будущее
|
ср.
|
ватоўка
|
ж.
|
ватник
|
м.
|
ваўчаня
|
н.
|
волчонок
|
м.
|
выказнік
|
м.
|
сказуемое
|
ср.
|
гаворка
|
ж.
|
говор
|
м.
|
гар
|
м.
|
гарь
|
ж.
|
гліцэрына
|
ж.
|
глицерин
|
м.
|
гусь
|
ж.
|
гусь
|
м.
|
дроб
|
м.
|
дробь
|
ж.
|
жазло
|
н.
|
жезл
|
м.
|
жывапіс
|
м.
|
живопись
|
ж.
|
жырафа
|
ж.
|
жираф
|
м.
|
жыццё
|
н.
|
жизнь
|
ж.
|
займеннік
|
м.
|
местоимение
|
ср.
|
занятак
|
м.
|
занятие
|
ср.
|
запіс
|
м.
|
запись
|
ж.
|
зрок
|
м.
|
зрение
|
ср.
|
іканапіс
|
м.
|
иконопись
|
ж.
|
камода
|
ж.
|
комод
|
м.
|
капыт
|
м.
|
копыто
|
ср.
|
каромысел
|
м.
|
коромысло
|
ср.
|
кафля
|
ж.
|
кафель
|
м.
|
клінапіс
|
м.
|
клинопись
|
ж.
|
кава
|
ж.
|
кофе
|
м.
|
летапіс
|
м.
|
летопись
|
ж.
|
лісце
|
н.
|
листва
|
ж.
|
лотаць
|
ж.
|
лотос
|
м.
|
мазоль
|
м.
|
мозоль
|
ж.
|
машынапіс
|
м.
|
машинопись
|
ж.
|
медаль
|
м.
|
медаль
|
ж.
|
меншасць
|
ж.
|
меньшинство
|
ср.
|
навучанне
|
н.
|
учёба
|
ж.
|
надпіс
|
м.
|
надпись
|
ж.
|
назва
|
ж.
|
название
|
ср.
|
настрой
|
м.
|
настроение
|
ср.
|
насып
|
м.
|
насыпь
|
ж.
|
натоўп
|
м.
|
толпа
|
ж.
|
невук
|
м.
|
невежда
|
общ.
|
нябыт
|
м.
|
небытие
|
ср.
|
паводка
|
ж.
|
паводок
|
м.
|
палын
|
м.
|
полынь
|
ж.
|
пара
|
ж.
|
пар
|
м.
|
півоня
|
ж.
|
пион
|
м.
|
перакіс
|
м.
|
перекись
|
ж.
|
перапіс
|
м.
|
перепись
|
ж.
|
подпіс
|
м.
|
подпись
|
ж.
|
помста
|
ж.
|
мщение
|
ср.
|
посуд
|
м.
|
посуда
|
ж.
|
поступ
|
м.
|
поступь
|
ж.
|
поўдзень
|
ж.
|
юг
|
м.
|
поўнач
|
ж.
|
север
|
м.
|
прастора
|
ж.
|
простор
|
м.
|
продаж
|
м.
|
продажа
|
ж.
|
прыбытак
|
м.
|
прибыль
|
ж.
|
птушаня
|
н.
|
птенец
|
м.
|
пыл
|
м.
|
пыль
|
ж.
|
рамонак
|
м.
|
ромашка
|
ж.
|
расліна
|
ж.
|
растение
|
ср.
|
роднасць
|
ж.
|
родство
|
ср.
|
рукапіс
|
м.
|
рукопись
|
ж.
|
сабака
|
м.
|
собака
|
ж.
|
сажань
|
м.
|
сажень
|
ж.
|
салата
|
ж.
|
салат
|
м.
|
святло
|
н.
|
свет
|
м.
|
спрыт
|
м.
|
прыть
|
ж.
|
сродак
|
м.
|
средство
|
ср.
|
стэп
|
м.
|
степь
|
ж.
|
сцябло
|
н.
|
стебель
|
м.
|
табака
|
ж.
|
табак
|
м.
|
таполя
|
ж.
|
тополь
|
м.
|
трапятанне
|
н.
|
трепет
|
м.
|
туфель
|
м.
|
туфля
|
ж.
|
узвышша
|
н.
|
возвышенность
|
ж.
|
успамін
|
м.
|
воспоминание
|
ср.
|
фальш
|
м.
|
фальшь
|
ж.
|
цень
|
м.
|
тень
|
ж.
|
цяжар
|
м.
|
тяжесть
|
ж.
|
цяля
|
н.
|
теленок
|
м.
|
цярплівасць
|
ж.
|
терпение
|
ср.
|
шаль
|
м.
|
шаль
|
ж.
|
шафа
|
ж.
|
шкаф
|
м.
|
шаша
|
ж.
|
шоссе
|
ср.
|
шво
|
н.
|
шов
|
м.
|
шчаўе
|
н.
|
щавель
|
м.
|
шчацінне
|
н.
|
щетина
|
ж.
|
шынель
|
м.
|
шинель
|
ж.
|
электрычнасць
|
ж.
|
электричество
|
ср.
|
яблык
|
м.
|
яблоко
|
м.
|
Вызначэнне роду агульных і ўласных назоўнікаў іншамоўнага паходжання
Калі агульны назоўнікіншамоўнагапаходжання не скланяецца (не змяняецца па склонах), то:
да назоўнікаў мужчынскага роду адносяцца словы, якіяабазначаюцьасобмужчынскага полу, а таксамажывыхістот: аўстралійскі кенгуру, знакамітымаэстра, прыгожыфламінга, небяспечныінкогніта(але: прыгожаяжырафа, смачная івасі, страшная цэцэ);
да назоўнікаў жаночага роду адносяцца словы, якіяабазначаюцьасоб жаночага полу: прыгожаялэдзі, добразычлівая фрау, дасціпнаяпані;
да назоўнікаў ніякага роду належаць назвынеадушаўлёныхпрадметаў: прасторнае фае, непацверджанаеалібі, багатае меню, глыбокаедэкальтэ.
Калі ўласны назоўнікіншамоўнагапаходжання не скланяецца (не змяняецца па склонах), то род вызначаецца па родзеагульнаганазоўніка, якімможназамяніцьуласнуюназву: мужчынскі род — Токіа (горад), Батумі (горад), Хансю (востраў); жаночы род — Перу (дзяржава), Кіліманджара (гара);ніякі род — Антарыа (возера), Лах-Ры (возера).
Вызначэнне роду назоўнікаў, утвораных спосабам складання (АБРЭВІЯТУР)
Каліабрэвіятуразмяняецца, то яе род вызначаецца па канчатку: працаваць на БАМе, у ЛіМе (нулявыяканчатакі ў назоўным склоне, тамугэтаназоўнікімужчынскага роду).
Аднакпераважнаябольшасцьабрэвіятур, якіяўтвораны з пачатковыхлітарслоў, не скланяюцца. Род такіхназоўнікаў вызначаецца па апорным слове:
мужчынскі род — БДУ (Беларускідзяржаўныўніверсітэт), АКГ (аптычныквантавыгенератар), СНІД (сіндромнабытагаімунадэфіцыту), НКУС (Народныкамісарыятунутраныхспраў);
жаночы род — ААН (АрганізацыяАб’яднаныхНацый), ЭВМ (электронна-вылічальнаямашына), ВНУ (вышэйшаянавучальнаяўстанова), ЮНЭСКА (UNESCO — UnitedNationsEducational, ScientificandCulturalOrganization, ціАрганізацыя ААН па пытанняхадукацыі, навукі і культуры);
ніякі род — СП (сумеснаепрадпрыемства), ТАА (таварыства з абмежаванайадказнасцю).
Узор для разважання: род абрэвіятур, якіязмяняюцца, вызначаецца па форме (ЦУМ — уЦУМе — канчатакмужчынскага роду). Каліабрэвіятура (складанаскарочанае слова) не змяняецца, то род вызначаецца па галоўным слова (ААН — АрганізацыяАб’яднаныхНацый — жаночы род).
СУКЕНКА
|
ЧАРАВІК
|
АЛАКСА
|
ТАПОЛЯ
|
ЗАПІС
|
БОЛЬ
|
СВЯТЛО
|
БЯЛІЗНА
|
ГУСЬ
|
ЦЮЛЬ
|
СОНЦА
|
БУСЕЛ
|
САМАВУЧКА
|
САЛАТА
|
ЯБЛЫК
|
ПОДПІС
|
СВІТАННЕ
|
САБАКА
|
ПЫЛ
|
ДВОР
|
ШКОЛА
|
ПАРТА
|
ПЕНАЛ
|
ШЫНЕЛЬ
|
НАСЕННЕ
|
СОНЯ
|
ЗАБІЯКА
|
НЕПАСЕДА
|
ЖЫВАПІС
|
АПЕНЬКА
|
НАЗВА
|
МЕДАЛЬ
|
АКНО
|
ДЗЯЦІНСТВА
|
МАЛАКО
|
МАЗОЛЬ
|
ВАРОТЫ
|
АКУЛЯРЫ
|
НАЖНІЦЫ
|
ДЗВЕРЫ
|
БРАТКІ
|
НАГАВІЦЫ
|
раскрыть » / « свернуть